Golf iFokus

Golf

Etikettallmänt
Läst 1788 ggr
_Fisken
1

Drive skruvar sig

Köpt en beg. drive för 500 kr. Cleveland HiBore XL 11.5.  Den ska vara lättanvänd och det är bra för mig som bara har spelat i två år. Jag fick ordning på svingen i år. Var i en s.k studio och filmade min, trodde jag, utmärkta sving. Denna häpnadsväckande stund i studion fick ordning på klubbföringen och jag siktar på HCP 20-25 i år. Det ska gå. 

Ialla fall, när jag slår går den först åt vänster, sen skruvar den sig åt höger. Jag har bollen mkt nära vänstra foten. Sen stänger jag klubban lite. Undra om jag ska ha bollen lite mer bakåt? Minns inte vad tränaren sade…

Theres
0

Tror det har med handlederna att göra :) Det brukar vara grejen för mig. Att man antingen vrider över dem, eller inte vrider över dem ^^
Jag siktar på HCP 15 i år… som jag gör varje år…

golf.ifokus.se

_Fisken
0

Har faktiskt talat med en tränare. Börjar bollen gå åt vänster direkt har du bollen för nära vänsterfoten för då kommer klubbhuvudet utifrån och lixom slår bollen åt vänster. Om den sen börjar skruva sig åt höger efter halva färden då har du inte stängt klubban nog mycket. Så jag ställde ställde upp mig med bollen lite mer mot mitten och sen stängde jag klubban lite mer. DÅ fick jag ordning på slaget. Sen är det så hemskt viktigt att hålla vänsterarmen rak - hela tiden.
Det du säger, vrider (höger)handen är samma sak (tror jag) som att stänga alt. öppna klubban. Vrider du högerhanden lite åt höger så kommer ju klubban att stänga när du väl slår för handen vill ju naturligt vrida in sig i ett "normalläge".

Ja, kul är det ialla fall. Lagom svårt. Sliter som två svåra år med hybriden…men det är en annan story men där spelar vänsterarmen en betydande roll.