Typer av golfbollar
Hej!
Förr fanns två typer av bollar. Helgjutna och de som var uppbyggda av gummisnodd. Hur är det nuförtiden? Finns denna uppdelning nu också? Minns att de helgjutna rullade längre…

Gummisnoddsbollar är kul. Min hund lekte med en sån, och nu sitter gummisnodden intrasslad i hennes långlina ^^ Vet inte om de finns på marknaden än dock. Det var en gammal boll.
golf.ifokus.se
Helgjutna bollar finns att köpa men då till hundar, min hund har en helgjuten boll som låter som en stor betongkloss när hon släpper den på golvet.😂
Gummibandsbollar finns att köpa men det används ju inte till golf utan är mer slit och släng för eget bruk. 😃
Nu var det ju enbart golfbollar jag tänkte på. Den ena hette Dunlop minns jag. Den hade gummiband. Den andra, helgjutna, hette nåt annat. Minns ej.

Jag snackade om en golfboll vi hade i sommarstugan. Säkert 30 år gammal :)
golf.ifokus.se
Ja. Dessa bollar jag pratar om är nog från den tiden. Typ 1980 eller nåt. Då undrar jag om det finns motsvarande nuförtiden.
#3 Jo var precis det jag prata om också. 😉
Dunlop golfbollar finns ju kvar men kanske inte görs i det material du minns längre.🙂
Jag har sett helgjutna golfbollar på golfbanan men huruvida de varit nya eller gamla kan jag inte svara på, även hittat helgjutna golfbollar som varit halverade på golfbanor och hur man lyckas halvera dem är mig en gåta.

Har också sett helgutna halverade på golfbanan. Men efter hunden hade dissekerat bollen var det första gången jag sett innanmätet på en med gummiband i :)
golf.ifokus.se
Nu kom jag på namnet på den helgjutna. TOPFLITE.
TACK FÖR DET! Irriterande o ha det på tungan….