När man är nybörjare
Om man vill börja spela golf, vad är det då man måste ha innan man börjar?
Grönt kort har jag hört talas om och om jag förstått det rätt så är det ett kort man måste ha för att få tillträde till banan. Eller har jag fattat fel? Hur får man det? Innan man fått sitt kort, vart kan/får man öva?
Måste man ha många klubbor redan från början eller finns det vissa man kan klara sig utan? Läste artikeln om utrustning och såg att man får ha 14 klubbor med sig på banan. Är det nödvändigt för en nybörjare?
Går det att komma i vanliga tenniskor eller ska det vara speciella golfskor?
Ja, ni förstår säkert var det är jag vill komma. Så hur tycker ni ett bra "startpaket" ska se ut?

När jag började spela golf på "riktigt", alltså när jag började på juniorträningen, då var jag 11 år och fick börja på HCP 72.
Först fick man rött kort, sen blått, sen gult, sen grönt, sen när man hade sänkt sig till 36 i HCP så fick man vitt.
Man var också tvungen att göra teoriprov och visa att man kunde golfreglerna.
Nu för tiden så börjar alla på 36+ i HCP och får spela på banan bara de är medlemmar tror jag. Ja, man måste väl göra någon form av teori så man vet vad som gäller och inte går och misshandlar banan.
Och det är absolut inte nödvändigt med 14 blubbor. Man kan klara sig på en. Det finns nybörjar-set att köpa, inga proffsklubbor med andra ord. Som nybörjare skulle jag föreslå en träklubba, 2-3 järnklubbor och en putter.
Om man är intresserad av att börja så är det bara att gå till närmaste golfklubb och prata med PRO:n där så får man hjälp =)
Och jag spelade i jympaskor när jag var nybörjare. Golfskor är för att man ska få bättre grepp. Senast jag var ute på banan så hade jag ett par vanliga sommarskor, för det var ingen planerad golfrunda =)
golf.ifokus.se