Golf iFokus

Golf

Etiketthcp
Läst 2666 ggr
Lullan1
0

Fastnat i hcp

Jag blir så trött på mig själv, jag sitter "fast" i mitt hcp. Kommer varken nedåt eller uppåt (vilket kanske är tur) Glad 

Varje rond jag är ute och spelar så hamnar jag på 33-36 poäng, men omöjligt mer…

Hur ska jag göra för att komma loss, och börja kunna sänka mig igen? Ta lektioner har jag inte råd med… Tips tack? Cool

AlbaStiffler
0

Lektioner kostar inte alltid så mycket. Har för mig att min man betalade bara några hundra för typ 40 min lektion (på rangen)och han lärde sig massor och sänkte sig typ 10 poäng på bara några rundor.

Det kan ju handla om småsaker, som hur du greppar klubban, hur du svingar och hur du träffar bollen.

Om du ändå inte vill gå kurs, så kan du ju be dina mer erfarna spelkompisar titta på dig på rangen samt på rundan och ge dig feedback. Be dem analysera vad du gör för fel och vad du kan bli bättre på. Utöver det är det ju bara spela spela spela som hjälper.

Och en sak till faktiskt, nua klubbor kan göra susen. men det kan även hjälpa till att tex kapa skaftet på en något för lång klubba eller att greppa iom greppen. Greppen kan tex vara för tunna och därmed kanske klubban glider i handen eller liknande. Att greppa om klubborna kostar inte heller så mycket.

Hur länge har du spelat och hur många rundor per år brukar det bli? Vad har du för hcp? Du ligger alltså på 33-36 ungefär?

Min egen räddning efter att precis som dig legat på 36 i mååååånga år (spelar tyvärr för få rundor per år för att hinna träna upp mig till sänkning) var att köpa en rescue-klubba. Det är en 5a jag har och jag slår i princip alla slag över 90 meter med denna klubba. Använder knappt någon annan klubba än denna förräns det är dax för närspel/inspel. Jag slår tom säkrare än med denna än med min driver så den får åxå ligga på hyllan. Även om man sabbar ett slag med rescue-klubban så blir träffen hyfsad och den rullar på längre än om man misslyckas med en järnklubba. Så med dennas hjälp har iaf jag tjänat slag och sänkt mig.

Om du inte investerar i tex en rescue-klubba/hybrid, så kan du ändå göra som jag, lägg ur alla svåra klubbor ur bagen, Spela bara med de du behärskar och lär dig spela bra med dem, sen kan du utöka med de urtagna när du blivit bättre!

*fjuh* Det var alla tips jag hade! :-) Lycka till!

Lullan1
0

Oj, tack för att du tog dig tid att svara! Jag har 23,8 i hcp, men målet är ju alltid att få 36 poäng eller mer när jag spelar golf Glad

En 20 minuterslektion kostar typ 200 kr, men jag är rädd att jag behöver flera? Tränaren kanske börjar mixtra med både grepp, uppställning och sving… Ja, det låter larvigt, men helt plötsligt kan det dra iväg i mycket pengar Generad

Jag har köpte nya klubbor för 3 år sen, var ute och gjorde en Custom Fitting och köpte mig ett helt set med Cobraklubbor. Köpte då även en hybrid 5:a, Cobra Baffler som är med mig överallt! Jisses, vilken bra klubba!!!

Nu under semestern är jag ute och spelar 5-6 dagar i veckan, när jag jobbar blir det kanske 2-3 rundor i veckan. Under säsong alltså, på senhöst/vinter/tidig vår spelar jag inte alls. Det är för kallt då Glad

AlbaStiffler
0

Ja med den frekvensen känns det ju som om du borde sänka dig snart…. Men du kan ju prova nån enstaka kurs. behöver ju inte ta så många! :-)